روانشناسی بازار
نوشته شده توسط : Mihayloo

AMarkets

آدام هیز، دکترای CFA، یک نویسنده مالی با بیش از 15 سال تجربه در وال استریت به عنوان معامله گر مشتقات است. آدام علاوه بر تخصص گسترده اش در تجارت مشتقه، در اقتصاد و امور مالی رفتاری متخصص است. آدام فوق لیسانس خود را در اقتصاد از مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی و دکترای خود را دریافت کرد. از دانشگاه ویسکانسین مدیسون در جامعه شناسی. او دارای منشور CFA و همچنین دارای مجوزهای سری 7، 55 و 63 FINRA است. او در حال حاضر در دانشگاه عبری اورشلیم به تحقیق و تدریس جامعه شناسی اقتصادی و مطالعات اجتماعی مالی می پردازد.

Thomas J. Brock یک CFA و CPA با بیش از 20 سال تجربه در زمینه های مختلف از جمله سرمایه گذاری، مدیریت پرتفوی بیمه، امور مالی و حسابداری، سرمایه گذاری شخصی و مشاوره برنامه ریزی مالی، و توسعه مطالب آموزشی در مورد بیمه عمر و مستمری است.

هانس دانیل جاسپرسون بیش از یک دهه تجربه در تحقیقات سیاست عمومی، با تاکید بر توسعه نیروی کار، آموزش و عدالت اقتصادی دارد. تحقیقات او با اعضای کنگره ایالات متحده، آژانس های فدرال و سیاست گذاران در چندین ایالت به اشتراک گذاشته شده است.

روانشناسی بازار چیست؟

روانشناسی بازار به رفتارهای غالب و احساسات کل بازیگران بازار در هر مقطع زمانی اشاره دارد. این اصطلاح اغلب توسط رسانه های مالی و تحلیلگران برای توضیح حرکت بازار استفاده می شود که ممکن است با معیارهای دیگر، مانند فاندامنتال توضیح داده نشود.

روانشناسی بازار رفتار کلی یک بازار را بر اساس عوامل احساسی و شناختی در شبکه توصیف می کند و نباید با روانشناسی معامله گر که به همان عوامل اشاره دارد اما فقط بر یک فرد تأثیر می گذارد، اشتباه گرفته شود.

خوراکی های کلیدی

  • روانشناسی بازار، احساسات توافقی بازار به عنوان یک کل بر اساس مجموع شرکت کنندگان در بازار است.
  • حرص، ترس، اضطراب و هیجان همگی می توانند به روانشناسی بازار کمک کنند.
  • تئوری مالی متعارف فرض می‌کرد که قیمت‌ها همیشه بر اساس ملاحظات عقلانی است و تأثیر بالقوه غیرمنطقی روان‌شناسی بازار را در نظر نمی‌گیرد.

درک روانشناسی بازار

روانشناسی بازار به یک نیروی قدرتمند تبدیل شده است و ممکن است توسط هیچ اصول یا رویدادهای خاصی توجیه شود. به عنوان مثال ، اگر سرمایه گذاران به طور ناگهانی اعتماد به نفس اقتصاد را از دست بدهند و تصمیم بگیرند سهام خود را پس بگیرند ، شاخص هایی که قیمت کلی بازار را ردیابی می کنند ، کاهش می یابد. قیمت سهام فردی صرف نظر از عملکرد مالی شرکت های پشت آن سهام ، همراه با آنها کاهش می یابد.

حرص و آز ، ترس ، انتظارات و سرخوشی همه عواملی هستند که به روانشناسی کلی بازار بازارها کمک می کنند. توانایی این حالتهای ذهن برای ایجاد "ریسک پذیری" و ریسک پذیری دوره ای-به عبارت دیگر ، چرخه های رونق و شلوغی در بازارهای مالی-به خوبی مستند است.

این تغییرات در رفتار بازار اغلب به عنوان ارواح حیوانات در حال نگه داشتن است. این عبارت توسط جان مینارد کینز در کتاب خود در سال 1936 با عنوان "تئوری عمومی اشتغال ، بهره و پول" ابداع شد. وی که پس از افسردگی بزرگ ، ارواح حیوانات را "اصرار خودجوش به عمل به جای عدم تحرک" توصیف کرد.

نظریه مالی متعارف ، یعنی فرضیه بازار کارآمد (EMH) ، به عنوان حسابداری به اندازه کافی برای روانشناسی بازار مورد انتقاد قرار می گیرد. این دنیایی را توصیف می کند که در آن همه بازیکنان بازار به طور عقلانی رفتار می کنند و نمی توانند جنبه عاطفی بازار را به خود اختصاص دهند. اما روانشناسی بازار می تواند به نتیجه غیر منتظره ای منجر شود که با مطالعه اصول نمی توان پیش بینی کرد. به عبارت دیگر ، نظریه های روانشناسی بازار با این عقیده که بازارها منطقی هستند ، مغایرت دارند.

اصول اولیه عملکرد سهام را هدایت می کند ، اما روانشناسی بازار می تواند اصول را نادیده بگیرد و قیمت سهام را در جهت غیر منتظره تحت فشار قرار دهد.

پیش بینی روانشناسی بازار

به طور گسترده ، دو روش غالب برای انتخاب سهام مورد استفاده متخصصان وجود دارد و تنها یکی از آنها توجه زیادی به روانشناسی بازار می کند.

    به دنبال انتخاب سهام برنده با تجزیه و تحلیل مالی شرکت در چارچوب صنعت خود است. روانشناسی بازار جایگاه کمی در این تعداد خرد دارد. روی روندها ، الگوهای و سایر شاخص ها تمرکز می کند که قیمت سهام را بالاتر یا پایین تر می کند. روانشناسی بازار یکی از این رانندگان است.

استراتژی های معاملاتی کمی که توسط صندوق های تامینی استفاده می شود ، نمونه ای از تکنیک های سرمایه گذاری است که بخشی از آن به استفاده از تغییرات در روانشناسی بازار متکی است. هدف آنها شناسایی و بهره برداری از اختلافات بین اصول ساز و درک بازار از آن برای ایجاد سود است.

تحقیقات روانشناسی بازار

مطالعات تأثیر روانشناسی بازار بر عملکرد و بازده سرمایه گذاری را بررسی کرده اند. اقتصاددان آموس تورسکی و روانشناس برنده جایزه نوبل دانیل کاننمن اولین کسانی بودند که نظریه بازار متعارف بازار کارآمد را به چالش کشیدند. یعنی آنها این تصور را نپذیرفتند که انسان در بازارهای مالی همیشه بر اساس اطلاعات عمومی و مربوط به قیمت ها تصمیمات منطقی می گیرد.

در رد این مفهوم ، آنها پیشگام حوزه اقتصاد رفتاری بودند. نظریه ها و مطالعات آنها بر شناسایی خطاهای سیستماتیک در تصمیم گیری انسان است که ناشی از تعصبات شناختی مانند از دست دادن از دست دادن ، تعصب تعصب و لنگر انداختن است. کار آنها به طور گسترده پذیرفته شده و در مورد استراتژی های سرمایه گذاری ، تجارت و مدیریت نمونه کارها اعمال می شود.

سوالات متداول

روانشناسی بازار به ما چه می آموزد؟

از آنجا که بازیگران بازار انسان هستند ، بازارها به عنوان جمع انتخاب انسان می توانند رفتار گله دار و سایر تمایلات غیر منطقی مانند فروش وحشت و غرق شدن غیر منطقی را نشان دهند که منجر به حباب قیمت دارایی می شود. با تأیید وجود روانشناسی بازار ، می توانیم درک کنیم که بازارها همیشه کارآمد یا منطقی نیستند.

چگونه مردم می توانند از روانشناسی بازار به نفع خود استفاده کنند؟

با انجام تحقیقات خود ، می توانید تشخیص دهید که روانشناسی بازار - عذاب مانند ترس یا حرص و آز - در شرایط بیش از حد یا بیش از حد. سپس می توانید معاملات متناقض را انجام دهید - در حالی که دیگران در هنگام تولید بیش از حد دیگر بیش از حد در حال فروش و فروش هستند. تحقیقات همچنین می تواند به شما کمک کند تا بعد از اینکه از اصول خود گذشته اند ، روندها را زود پرش کنید اما نه تعقیب و گریز.

روانشناسی بازار در کدام بازارها حضور دارد؟

روانشناسی بازار در مورد کلیه کلاسهای دارایی ، از سهام و اوراق قرضه گرفته تا فارکس ، نرخ بهره و ارزهای رمزنگاری شده اعمال می شود.

چگونه می توان روانشناسی بازار سنج را سنجید؟

چندین شاخص از احساسات بازار وجود دارد که می توان به آن نگاه کرد ، مانند VIX ، که سطح ضمنی ترس یا حرص و آز در بازار را اندازه گیری می کند. از ابزارهای تجزیه و تحلیل فنی همچنین می توان برای آشکار کردن احساسات در یک بازار مبتنی بر عملکرد و حجم قیمت تاریخی استفاده کرد.




:: بازدید از این مطلب : 79
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : شنبه 27 اسفند 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: